Podsumowanie roku – Olga Krzemińska-Zasadzka dla Nowy Marketing. Najważniejszy sukces, najważniejsza zmiana, najważniejsze wydarzenie.
Najważniejszy sukces
Agencja Power otrzymała nagrodę główną dla Najlepszych Dostawców w Konkursie PROCON/POLZAK. Jest to największe wydarzenie w branży zakupowej w Polsce, gromadzące co roku ponad 250 uczestników odpowiedzialnych za zarządzanie i koordynowanie zakupami korporacyjnymi, łańcuchem dostaw w największych firmach działających w Polsce. Nagroda ta jest dla agencji bardzo cenna, gdyż w II etapie konkursu oceniali nas Klienci, a Kapituła Konkursu złożona była z wybitnych przedstawicieli polskiego środowiska zakupowego, świata biznesu i nauki. Dostaliśmy się także do jury międzynarodowego konkursu Eventex.
Największa porażka
To był dla nas udany rok, więc nie mogę wskazać wydarzenia, które byłoby porażką. Staram się nie wyolbrzymiać niepowodzeń czy niezrealizowanych projektów, traktuję je jako źródło informacji, nad czym należy jeszcze popracować.
Najważniejsza zmiana
W tym roku w firmie ominęły nas spektakularne zmiany na miarę nowego Prezydenta Stanów Zjednoczonych (śmiech). Wzmocniliśmy zespół o 2 nowe osoby, wprowadzamy nowy system komputerowy do łatwiejszego zarządzania projektami, ponownie zwiększyliśmy swoje obroty i sukcesywnie umacniamy swoją pozycję na rynku.
Najważniejsze wydarzenie
Przeprowadziliśmy dużo ciekawych projektów zarówno w Polsce jak i zagranicą. Od wielkich gal na ok. tysiąc osób i 10 premier seriali w całej Polsce, przez 12 dużych konferencji dla Klienta z Anglii, po rekord w wyjeździe off-roadowym do Gruzji (40 aut). Odwiedziliśmy w tym roku także Singapur i Las Vegas. Osobiście najbardziej przypadł mi do gustu event motoryzacyjny Ferrari Corsa Baltica.
Nawiązując do włoskich korzeni i kultowego wyścigu Mille Miglia, Ferrari Polska od 2013 roku organizuje Kawalkadę Ferrari. W tym roku na rynku pojawił się najnowszy model Ferrari – GTC4 Lusso. Z tej okazji organizatorzy postanowili nadać Kawalkadzie szczególną oprawę. Organizacją przedsięwzięcia zajęła się Agencja Power – nasi pracownicy uczestniczyli w przygotowaniu scenariusza oraz odpowiadali za realizację tej prestiżowej imprezy. Kawalkada 34 aut przejechała po polskich drogach trasę od Katowic do Sopotu, wprawiając w osłupienia rzesze fanów motoryzacji i odbijajac się szerokim echem w mediach społecznościowe. Organizacja Ferrari Corsa Baltica został uznany za bardzo udany przez Ferrari Polska, więc możemy spodziewać się długofalowej współpracy i rozwoju projektu w kolejnych latach.
Jeśli chodzi o branżowe wydarzenia roku chciałabym wyróżnić dwa dynamicznie rozwijające się wydarzenia: Meetings Week oraz Event Biznes. Oba wydarzenia, mimo iż odbywają się zaledwie od kilku lat, odgrywają w branży ogromną rolę. Są nie tylko źródłem wiedzy i inspiracji, ale przede wszystkim pokazują jak ogromny potencjał drzemie w eventach, jak ważnym i skutecznym są one narzędziem.
Najciekawsze trendy
Widzę kontynuację trendu z ubiegłego roku. Eventy coraz częściej zmieniają się w show łączące takie elementy, jak animacje 3d, mapping, choreografie taneczne i muzykę na żywo. Zaawansowane technologie pozwalają zrealizować nawet najbardziej odważne pomysły organizatorom. Od kilku już lat w realizacjach eventowych ogranicza nas jedynie nasza wyobraźnia i oczywiście… budżety.
Najtrudniejsze wyzwania
W piątek 26.11 zaczynają obowiązywać niektóre przepisy nowelizacji ustawy o usługach turystycznych. Nowa ustawa wprowadza obowiązek odprowadzania od każdej wycieczki do 30 zł, w zależności od celu podróży i środka transportu, do Turystycznego Funduszu Gwarancyjnego. Dzięki temu Fundusz ma lepiej zabezpieczać klientów przed niewypłacalnością touroperatorów. Z dołączonej do ustawy symulacji wynika, że przy średniej składce w wysokości 12,5 zł, do TFG rocznie trafiałoby ok. 30 mln zł.
Każda agencja eventowa oraz incentive, każde biuro podróży, a być może i hotel czy pośrednik będą musieli odprowadzać opłatę za turystę. W tej chwili przepisy są niejasne i mogą być różnie interpretowane. To budzi wiele pytań m.in. kogo dokładnie dotyczy nowy fundusz. W tej chwili cała branża stara się pozyskać jak najwięcej informacji na ten temat, ale jeszcze nawet deklaracja nie jest dostępna. Niemniej na pewno przełoży się to na wzrost cen usług oraz przysporzy firmom dużo dodatkowej pracy (nowe deklaracje roczne, nowe przepisy, raporty).
Najciekawsza kampania/akcja
Możemy pochwalić się rozpoczęciem dużej kampanii dla Polmot Auto. Prace rozpoczęliśmy od wdrożenia nowej strony internetowej Klienta www.polmotauto.pl. Przed nami ok. dwuletnia związana z wydarzeniami, promocją oraz nowymi koncepcjami reklamowymi.
Ocena obecnej kondycji branży
W branży eventowej dostrzegam umocnienie pozycji niektórych dużych agencji, ale równocześnie o wielu zrobiło się bardzo cicho. Branża zaczyna się oczyszczać i dostosowywać do wyższych wymagań rynku. Większość członków Stowarzyszenia Branży Eventowej z roku na rok podnosi swoje wyniki finansowe, więc prognozy są optymistyczne dla tych, którzy potrafią podnieść efektywność swojego biznesu. Branża incentive podsumowuje swoje wyniki po zakończeniu roku, więc za wcześnie za ocenę. W tej chwili każda z firm próbuje wdrożyć nowe przepisy Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego.
Jakie zmiany czekają nas w nowym roku
Przede wszystkim czeka nas wspomniana wcześniej podwyżka kosztów organizacji wyjazdów w związku z Ubezpieczeniowym Funduszem Gwarancyjnym. Wprowadzone zostaną kary za nie stosowanie się do przepisów – kary finansowe oraz kara pozbawienia wolności do lat 3, więc spodziewać się można wzrostu zgłoszeń do wpisu do rejestru organizatorów i pośredników turystycznych.
Jakie wyzwania czekają nas w nowym roku
Myślę, że takie same jak co roku. Najważniejsze to przyciągać uwagę Klientów i otrzymywać od nich zapytania z odpowiednim wyprzedzeniem, aby solidnie przygotować nie tylko ofertę, ale i samo wydarzenie czy wyjazd. Konkurencja nie śpi, więc trzeba dbać nie tylko o Klientów, ale i o swój zespół. Dobrze zarządzać zespołem i czasem pracy, aby mogli go jak najlepiej wykorzystywać, bez siedzenia po godzinach.
W przyszłym roku odbędą się także spotkania z Działami Zakupów. Mam nadzieję, że ustalenia pomiędzy Agencją a Działami Zakupów przebiegną sprawnie i będą obowiązywać w jak najkorzystniejszej formie dla obu stron.
Jakich trendów możemy spodziewać się w nowym roku
W obszarze incentive zmniejsza się liczba bezpiecznych destynacji w związku z niepewną sytuacją w Europie, zamachami terrorystycznymi, napływem uchodźców. Agencje muszą więc wciąż poszukiwać i promować nowe miejsca.
Tej zimy postawiliśmy na największe ośrodki sportowe z niepowtarzalną górską scenerią, snowparki dla snowboardzistów i amatorów freestyle’u oraz setki kilometrów bajecznych nartostrad. Wybraliśmy specjalnie dla miłośników firmowego białego szaleństwa najlepsze miejscowości i regiony narciarskie w Polsce (Krynica Górska, Korbielów, Białka Tatrzańska, Szczyrk i Szklarska Poręba) oraz Europie ( Sankt Moritz w Szwajcarii, Madonna di Campiglio we Włoszech, Kaprun i Zell am See, Stubaier Gletscher, Zillertal w Austrii, Val Thorens we Francja oraz Gudauri w Gruzja). Nie zapomnieliśmy także o odleglejszych regionach świata, które warto pokazać, jak heliskiing w Kanadzie czy Nowej Zelandii oraz ekskluzywne wyjazdy na Alaskę. W programie takich wyjazdów nie może zabraknąć ciekawych aktywności, np. gier terenowych, skuterów śnieżnych, zimowych survivali, budowania igloo, rzeźbienia w lodzie. Aktywny wypoczynek znakomicie wpływa na pracownika, a także na kontakty z najlepszymi klientami, także ten trend będzie na pewno dominował w 2017 roku.
Myślę, że 2017 rok to będzie też dobry czas na eventy, coraz więcej firm dostrzega ich znaczenie marketingowe. Coraz bardziej będzie liczyła się umiejętność organizacji spotkań o nowatorskim, unikalnym charakterze, docenianie roli networkingu. Ogromne możliwości firmom eventowym stwarzają rozwiązania informatyczne, nowe technologie i media społecznościowe – umiejętność wykorzystania ich w promocji wydarzenia będzie kluczem do zyskania przewagi nad konkurencją.
Na co należy zwrócić szczególną uwagę w nowym roku
Dla naszej branży bardzo ważne jest, aby być o krok przed Klientem, proponować rzeczy, których jeszcze nie zna, zarówno pod kątem lokalizacji, formuły wydarzenia, ale i narzędzi promocji. Co roku staramy się oferować nowe miejsca, zaskakiwać ciekawymi atrakcjami sportowymi i przygodowymi. Uważnie śledzimy też nowinki technologiczne i rynek gadżetów. Warto odważnie podchodzić do tych trendów i wykorzystywać je w organizacji wydarzeń. Aby zorganizować wydarzenie z efektem “wow”, nie można co roku odgrzewać tych samych rozwiązań. Coraz istotniejsza jest też umiejętność budowania dobrych relacji z Klientami i zapewnienie sobie długotrwałej współpracy. To nie tylko ułatwia i stablizuje pracę agencji, ale jest też najlepszym potwierdzeniem, że swoją pracę wykonujemy dobrze i umiemy odpowiedzieć na potrzeby Klienta.






