Wesprzyj swoją ofertę mądrze skomponowanym programem wsparcia sprzedaży.
Kiedy zastanowisz się gdzie pójść na zakupy, który sklep jako pierwszy przychodzi Ci do głowy? Może tam gdzie najbliżej? Najtaniej? Najświeżej? Czy ten z najlepszym programem wsparcia sprzedaży? Możliwość wymiany punktów na nagrody to jeden z najbardziej efektywnych programów lojalnościowych, jednak możliwość wygrania kolejnego telewizora już nie wzrusza klientów.
Co zrobić by program podbił serca klientów?
Od przybytku głowa jednak boli. Przesycenie rynku programami wsparcia sprzedaży sprawiło, że w zeszłym roku liczba uczestników spadła z 51% do 47%. (badania ARC Rynek i Opinia) Niby nic, a jednak – biorąc pod uwagę, że każdy z nas robi zakupy, te 4% spadku to jakieś kilkadziesiąt tysięcy klientów, które straciło wiarę w ofertę sklepu. Dlaczego? Nieatrakcyjne nagrody to główny grzech programów wsparcia sprzedaży na polskim rynku.
Jak więc wyróżnić się pośród całego szumu i efektywnie wykorzystać program wsparcia sprzedaży? Po pierwsze: zdefiniuj swojego odbiorcę. W sklepie odzieżowym nie możesz zaproponować nagrody w postaci aluminiowej felgi gratis. To oczywiście przerysowany przykład, ale dopasowanie korzyści do klienta jest jednym z głównych warunków powodzenia programu. Co jest największym motywatorem udziału w programie? Spełnione marzenie!
Po drugie? Wymyśl coś nowego! Punkty za solarium, za paliwo, za każdą wydaną złotówkę, za przestąpienie progu, za dźwięk dzwonka u drzwi – to już wszystko było! Bądź oryginalny. Ułóż program ciekawy i korzystny dla klienta. Pamiętaj jednak by każda jego korzyść potęgowała Twoją. Nie robisz przecież tego dla zabawy, to inwestycja. Prawdziwą relację zbudujesz tylko wtedy, gdy pozytywnie zaskoczysz klienta.
Po trzecie: opakowanie ma znaczenie. Takie kwestie jak logo, grafika, sposób komunikowania – to właśnie to jak prezentujesz swój program wsparcia sprzedaży często warunkuje jego sukces. Całość musi być nie tylko spójna ze sobą, ale też z wizerunkiem firmy. Dobra wizualizacja nagrody też jest ważna – nikt nie przejdzie obojętnie obok plakatu przedstawiającego wakacje życia. Musisz je tylko odpowiednio pokazać.
Po czwarte: nagrody! Aktywni uczestnicy programów wsparcia sprzedaży nie raz mieli okazję wygrać tablet, czy telefon. Takie nagrody to dla klienta gra nie warta przysłowiowej świeczki. Najnowsze trendy to nagrody w postaci zagranicznych wyjazdów. Każdy uczestnik marzy o dalekich podróżach, przeżywaniu przygód i oderwaniu się od rzeczywistości. Spełniając to marzenie masz szansę zdobyć prawdziwych orędowników swojej marki.
Po piąte: po co to wszystko? Bo te programy naprawdę działają. Wzmacniają wizerunek, zwiększają sprzedaż i zaangażowanie. Zalety mnożą się bez końca. A wady? Źle zaprojektowane zepsują nawet najbardziej obiecującą markę. Klienci nie lubią czuć, że ktoś traktuje ich protekcjonalnie dlatego poświęć programowi sporo uwagi. Jeżeli zorganizowanie wyjazdu zagranicznego wydaje Ci się niemożliwe – zaufaj specjalistom.
Nawet najbardziej atrakcyjna oferta potrzebuje tuby nagłaśniającej. Twój program wsparcia sprzedaży ma szansę stać się prawdziwym hitem jeżeli tylko zaoferujesz klientom to o czym marzą, więc może podróże?